1.
L'AUTOMÒBIL
L'automòbil
és un vehicle de quatre rodes destinat al transport de persones.
Els
primers cotxes de la història van ser fabricats a la Xina cap al
segle XVII, tot i que en comptes de funcionar amb benzina com els
models posteriors i, de fet, els actuals, funcionava amb l'energia
resultant del vapor. Tot i això no hi ha constància d'aquest fet i
oficialment el primer cotxe de vapor va ser presentat l'any 1769 per
Nicholas-Joseph Cugnot, que en va fabricar dos exemplars, els quals
van desaparèixer al cap de dos anys. Es van seguir fabricant cotxes
de vapor, encara que eren poc eficients ja que arribaven a un màxim
de 24 km/h. De carruatges a vapor se'n van fabricar nou, que són els
que circulaven per Anglaterra.
L'any
1860, el belga Jean Joseph Etienne Lenoir va descobrir el motor
d'explosió. Sis anys després, al 1866, l'alemany Gottlieb Wilhelm
Daimler va construir el primer mitjà de transport propulsat gràcies
a la combustió interna, aprofitant el descobriment de Lenoir,
projecte que va suposar la base de la nova indústria.
L'any
1833 químic alemany Eilhard Mitscherlich va descobrir que la benzina
era la substància ideal per fer la funció de combustible, ja que és
ràpidament inflamable
Carl
Friederich Benz va crear el primer vehucle utilitzable que funcionava
amb un motor de combustió interna, i entre el 1885 i el 1886 va
començar a funcionar i va ser patentat.
La
roda inflable va ser inventada per William Thomson, millorada per
John Boyd Dunlop al 1888.
Anys
després l'enginyer Rudolf Diesel va idear un nou cicle de
funcionament.
A
partir de Diesel, es va anar evolucionant i van anar sortint nous
mètodes de fabricació i funcionament, fins l'actualitat.
Desde
el punt de vista econòmic, els vehicles han pujat de preu i s'estan
tornant un objecte exclusiu, ja que poques persones se'l poden
permetre. Encara que normalment surt més rentable tenir vehicle
propi segons on es visqui, si es viu a les afores, on hi ha lloc
d'aparcament i distància dels centres urbans, surt molt a conte ja
que no s'ha de pagar pàrking i cada dos per tres s'ha d'anar a les
ciutats. Encara que la benzina estigui molt cara i moltes vegades ens
plantegem que és millor, perquè l'altre opció disponible seria el
transport públic, també molt car a la llarga.
2. COTXES
HÍBRIDS:
→Funcionament:
○MG1
carrega la bateria d'alt voltatge i posa en marxa al motor tèrmic MT
○MG2
és el que arrossega el vehicle en totes les circumstàncies, bé sol
o bé cooperant amb MT, i fa la funció de generador durant la
frenada. La seva alimentació és alterna trifàsica. Transmet el seu
parell a la corona del tren epicicloïdal, la qual és solidària amb
el pinyó d'arrossegament de la cadena.
→Avantatges:
○Menys
soroll que un motor tèrmic.
○Resposta
més ràpida.
○Recuperació
d'energia en desacceleracions
○Més
autonomia que un elèctric simple.
○Més
suavitat i facilitat d'ús.
○Recàrrega
més ràpida que un elèctric.
○Millor
funcionament en recorreguts curts.
○Consum
molt inferior.
○Favorable
per el medi ambient.
3. COTXES
ELÈCTRICS:
→Funcionament:
El
vehicle elèctric és aquell que es desplaça gràcies a la força
produïda pel seu motor alimentat amb electricitat. Es nodreix de les
interaccions electromagnètiques. En el seu interior hi ha elements
conductors que es mouen i produeixen energia quan estan dins d'un
camp magnètic alimentat amb corrent elèctric.
→Avantatges:
○Respecten
el medi ambient, produeix menys quantitat de CO2 que un vehicle
convencional.
○No
fan gairebé soroll, el seu motor evita la contaminació acústica.
○El
seu ús permet prescindir de combustible i així estalvia petroli,
una matèria primera limitada i es pot dedicar a altres matèries
també necessàries.
○El
seu manteniment i cost del "combustible" és molt menor al
d'un convencional.
○Major
eficiència i parell motor a partir de 0 revolucions i la total
absència de marxes, el que es tradueix en millor resposta en
acceleració.
○En
els esportius, l'ús de potència distribuïda a les rodes i control
del parell motor de cada un proporciona una major estabilitat en les
corbes, i per tant, en seguretat.
○Un
cotxe aconsegueix una eficàcia del 77% si l'electricitat procedeix
de fonts renovables, mentre que el 42% si escau d'energia elèctrica
basada en gas natural. A més aquests autors asseguren que un cotxe
elèctric podria recórrer gairebé el doble de ràpid.
Júlia aquest treball és idèntic al de la Clara, Si l'heu fet juntes ho heu de indicar, per no considerar-lo una còpia.
ResponElimina